субота, 17 лютого 2018 р.

Як перевірити домашнє завдання?

Перевірка виконання учнями домашнього завдання - важливий і невід'ємний етап будь-якого уроку. Якщо перевірочна система не налагоджена, роль самостійної домашньої роботи учня практично знецінюється. 
Перевірити домашнє завдання можна наступними способами:
  • викликати одного або декількох учнів до дошки і опитати по темі;
  • провести фронтальний опитування в класі (опитування з місця);
  • виконати аналогічне завдання;
  • використовувати індивідуальні картки;
  • провести вибіркову перевірку письмового завдання;
  • провести самоперевірку або взаимопроверку письмового завдання.
Вийти до дошки і розповісти вивчене правило або переписати з зошита розв'язаний приклад - багатьом учням така перевірка здається дуже нудним заняттям. Нерідко з цієї причини у школяра відпадає всяке бажання самостійно виконувати підготовку домашнього завдання. 

Як же перевірити домашнє завдання?
Секрет полягає в гармонійному поєднанні педагогом традиційних і незвичайних, оригінальних, цікавих форм і методів перевірки, які активізують розумову діяльність в учнів, підвищують самостійність, народжують і зберігають мотивацію регулярно і якісно виконувати домашню роботу. Пропонуємо увазі педагогів кілька цікавих ідей. 
Оригінальні способи перевірки домашнього завдання
Дискусія 

Для її проведення клас необхідно об'єднати у групи, кожна з яких буде виступати на захист своєї позиції або погляду на проблему. Одна точка зору може бути викладена в підручнику чи довіднику, а інша, відмінна від неї, може належати комусь з учнів або вчителю. В дискусії важливі міркування і аргументи учнів, а результатом її стане більш глибоке пізнання сутності вивченого явища. 
Питання автору (у формі інтерв'ю) 

Це незвичайний і дуже цікавий спосіб перевірки домашнього завдання. Вчитель пропонує дітям придумати кілька питань автору відкриття, винаходу, твору, щоб глибше пізнати його сенс. Відповідати на запитання можуть найбільш підготовлені учні, а на найскладніші з них - вчитель. Наприклад, при перевірці домашнього завдання з хімії можна адресувати питання Дмитру Івановичу Менделєєву, з фізики - Ісааку Нюьтону, з геометрії - Піфагору, з літератури - Тарасу Григоровичу Шевченко. 
Тематичний кросворд

Багато дітей захоплюються розгадуванням кросвордів, проявляючи при цьому завидну завзятість. Щоб цікаво перевірити домашнє завдання, вчителю необхідно скласти кросворд за відповідною темою і запропонувати його учням. Особливо діти люблять інтерактивні кросворди, які можна розгадувати всім класом.
Несподівані питання

Завдання вчителя сформулювати запитання по-іншому, ніж у підручнику після параграфа. Якщо учень сумлінно підготувався до уроку, труднощів з відповіддю у нього не виникне, а певна різноманітність у процес перевірки буде внесена. 

Рецензія на усну відповідь

Учням пропонується вислухати відповідь однокласника, підготувати і виступити з усною рецензією на неї (з урахуванням переваг та недоліків, внесенням доповнень та уточнень). 

Взаємна перевірка

При перевірці письмового домашнього завдання з хімії, української або англійської мови, математики можна запропонувати учням обмінятися зошитами з сусідом по парті, перевірити виконання завдань, поставити оцінку і розповісти про допущені помилки, обговоривши спірні питання. 

Короткі письмові відповіді

Замість усного опитування вчитель просить відповідати на нескладні питання по темі письмово. При цьому відповідь повинна складатися з двох-трьох слів. Таке завдання допомагає кращому засвоєнню учнями теоретичних знань. 

Звірка з проектором

Правильний варіант виконання домашнього завдання виводиться вчителем на екран проектора. Учні звіряються з ним, виправляють допущені помилки, отримуючи по ходу необхідні коментарі від вчителя або однокласників. 

Рекомендації по організації усного опитування

Перевірка домашнього завдання шляхом опитування учнів - традиційний і найбільш популярний спосіб. Нерідко його використовують, щоб знайти прогалини чи недоліки в знаннях, забуваючи про головне завдання опитування - підтримати учня, надати допомогу, навчити. Ми підкажемо, як це реалізувати на практиці. 

Опитування-світлофор

У нашому випадку в якості світлофора виступає довга картонна смужка червоного кольору з одного боку і зеленого - з іншого. Звернена до вчителя зелена сторона свідчить про готовність учня до відповіді на поставлене питання («Знаю!»), червона - про те, що учень не готовий відповісти («Не знаю!»). Якщо на питання базового рівня учень показує червону сторону, - це сигнал тривоги для вчителя. Це двійка, яку учень сам собі поставив. Можна задавати і творчі питання, при цьому червоний сигнал означає «Не хочу відповідати!», а зелений - «Хочу відповісти!». 

Солідарне опитування

Якщо учень біля дошки не може впоратися із завданням, необхідно звернутися за допомогою до класу. Хто хоче допомогти? З тих, хто бажає надати допомогу, педагог вибирає найбільш сильного учня і пропонує йому пошепки дати підказку товаришеві. Як варіант - учень сам вибирає того, в чиїй допомоги він потребує, а вчитель дає тренеру 10-15 хвилин на підготовку. 

Взаємне опитування

Педагог дає доручення трьом найбільш підготовленим учням провести опитування тих, хто підготувався на «відмінно», «добре» або «задовільно». Учень, записався в третю групу і успішно відповів в ній на питання, чи може ще раз спробувати свої сили. 

Програмоване опитування

У цьому випадку учневі необхідно вибрати правильну відповідь з тих, які пропонує вчитель. Така форма роботи при усному опитуванні використовується рідко. І абсолютно марно. Адже в зіткненні різних думок учнів «плавиться» нерозуміння. Учитель може стати на захист невірної відповіді, щоб дати дітям можливість посперечатися. 

Тихе опитування

Вчитель голосно розмовляє з одним або кількома учнями, а весь клас виконує інше завдання. 

Опитувальний ланцюжок

Такий спосіб опитування рекомендується застосовувати для одержання розгорнутої і логічно зв'язної відповіді. При цьому один учень починає відповідь, вчитель в будь-якому місці жестом перериває його і пропонує продовжити думку іншому учневі. 
Лист «захисту»

Створюється для непідготовлених учнів і знаходиться завжди в одному і тому ж місці. Учень, який не готовий до уроку, вписує своє прізвище в захисний лист і може бути впевнений, що його сьогодні не будуть питати. Завдання вчителя - тримати ситуацію під контролем. 

Цікава перевірка домашнього завдання в початковій школі

Для багатьох педагогів актуальним є питання, як уникнути одноманітності при перевірці домашнього завдання в початкових класах. Для молодших школярів особливо актуальна і ефективна ігрова форма перевірки засвоєних знань. Пропонуємо декілька практичних ідей, які дозволять не тільки виконати цікаву перевірку домашнього завдання, але і допоможуть активізувати розумову діяльність учнів. 

Гра «Малюємо відповідь»

Вчителю необхідно підготувати питання з пройденої теми, відповіді на які діти зможуть швидко і просто намалювати. Діти повинні бути попереджені, що відповіді потрібно не озвучувати, а зображати на папері. 

Гра «Поплескаємо-потупцюємом»

Перевіряючи домашнє завдання, педагог задає питання і пропонує варіанти відповідей до них. У разі правильної відповіді завдання дітей - поплескати в долоні, якщо ж відповідь неправильна - потопцювати ніжками. Ця гра - відмінна розминка і хороший спосіб зняти напругу в класі.

Командна гра «Що і чому?»

У створених командах педагогом призначається капітан. Завдання для кожної з команд полягає у вигадуванні питань по вивченій темі і почерговій відповіді на них. Право відповіді надає капітан. Важливо, щоб в обговоренні брали участь усі члени команди. 

Гра «Квітка-семицвітка»

Педагогові необхідно заздалегідь підготувати паперові квіти з сімома різнобарвними пелюстками за кількістю команд, якщо класи маленькі. За правильну відповідь з пройденої теми команда отримує один пелюсток. Грають до тих пір, поки одна з команд не збере квітку повністю. 

Гра «Спіймай м'яч»

Гра проводиться в колі. Вчитель задає питання і підкидає м'яч. Учень, який його зловив, дає відповідь. 

Підіб'ємо підсумки

Ступінь ефективності виконання домашнього завдання учнями багато в чому залежить від того, наскільки цікавою та різноманітною за формою та змістом буде його перевірка. Запропоновані в даній статті способи перевірки самостійної домашньої роботи учнів для досягнення результату повинні застосовуватися педагогом систематично і комплексно.

Джерело: http://pedsovet.su/

Немає коментарів:

Дописати коментар